محل لوگو

اينله و انله دندان


مقدمه اي بر اينله و انله دندان

پر كردن دندان ابتدايي ترين، اما مؤثرترين روش براي ترميم دندان و بازگرداندن كارايي آن است. مواد پر كننده تنوع زيادي دارند و قادرند با بستن حفره دندان ايجاد شده علاوه بر حفظ قدرت جويدن شخص، مانع جمع شدن باكتري ها و ميكروب ها در حفره شوند. در واقع بستن دندان با مواد پر كننده به معني پيشگيري از بروز بيماري نيز هست. بنابراين، پر كردن يك روش درماني بسيار مؤثر است.

اينله كردن دندان چيست؟

اينله دندان در واقع همان عملكردي را دارد كه پركننده هاي دنداني دارند. ما در اين روش بخشي از دندان كه بيش از حد پوسيده است و پوسيدگي بيشتر در بخش مياني دندان است را ترميم ميكنيم. بعد از برداشتن بخش پوسيده و تميز كردن اطراف آن، ما دندان را اينله و انله ميكنيم. براي درك بهتر اينله دندان ميتوانيد فيلم زير را ببينيد.

انله دندان چيست؟

انله يا (Onlays) يك نسخه بزرگتر از اينله است كه در آن بخش اعظم دندان هاي آسياب دچار فرسايش و پوسيدگي شده است. همانطور كه ميدانيد دندان هاي آسياب 4 برآمدگي جانبي دارند و زماني كه بيش از دو برآمدگي دچار آسيب شوند ما به جاي مواد پر كننده معمولي از انله دندان براي ترميم استفاده ميكنيم. بنابريان تفاوت اينله و انله دندان در واقع ميزان پوشش و حمايت آن ها از دندان هاي آسيب ديده است. اگر آسيب كم باشد و تنها دو برجستگي از دندان پشتي حفره ايجاد شده باشد ما از اينله و اگر زياد و بيش از دو عدد باشد از انله دندان استفادده ميكنيم.

مراحل قرارگيري اينله و انله دندان

قبل از انجام عمل، ويزيت اوليه با دندانپزشك ترميمي خوب ضروري است. اين كار براي ارزيابي ميزان خسارت و اطمينان از اينكه تنها روش ترميم اينله است ضروري است يا خير انجام ميشود. در طول دومين بازديد اينله معمولا نصب مي شود. اين درحالي است كه در يك جلسه كار پر كردن دندان با مواد پركننده قابل انجام است.

براي اينكه شخص دردي تجربه نكند؛ مي توان از بي حسي موضعي روي دندان و بافتهاي اطراف استفاده كرد. بيماران همچنين مي توانند انواع آرام بخش ديگري مانند اكسيد نيتروژن را جهت بيحسي انتخاب كنند.

اينله و انله مستقيم را ميتوان در كلينيك دندانپرشكي و طي يك جلسه نصب كرد اما اگر پوسيدگي بيش از حد باشد يا بيمار نيازمند و خواهان مواد طلايي يا سراميكي باشد اينله در دو مرحله و طي دو جلسه صورت ميگيرد.

براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد ساير خدمات دندانپزشكي ( اصلاح طرح لبخند ، جراحي لثه ،بستن فاصله بين دندان ها و ....) مي توانيد به مجله اینترنتی دندانپزشكي ارتودكتر مراجعه كنيد.

  انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 20

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما