محل لوگو

چگونه درمان ارتودنسی با براکت را سریعتر تمام کنیم؟


یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای کوتاه کردن دوره درمان ارتودنسی( ارتودنسی سریع ) انجام دهید، این است که کار را به موقع شروع کنید. اولین غربالگری ارتودنسی از سن هفت ‌سالگی باید شروع شود. این زمان بهترین فرصت است چرا که هنوز همه دندان‌های دائمی در نیامده است و فرصت برای تغییرات در سن رشد فراهم است. بی‌تردید با هدایت رشد دندان‌ها و فکها می‌توان خیلی سریع تر به نتیجه رسید .

استفاده از روش‌های تسریع درمان ارتودنسی بزرگسالان

از آنجایی که در افراد بزرگسال سن رشد به اتمام رسیده است حرکت دادن دندان‌ها و فکها زمان بیشتری نیاز دارد. روش‌های جدیدی برای کوتاه‌تر کردن درمان ارتودنسی در بزرگسالان، ابداع شده است که از جمله آنها می‌توان به درمان با لیزر کم توان و کورتیکوتومی و همچنین میکرو استئوپرفوریشن اشاره کرد که مشخص شده است درمان را کوتاه‌تر می‌کند.

در روش درمان با لیزر کم توان، نوری با فرکانس پایین مستقیماً به استخوان فک ساطع می‌شود تا تولید استئوکلاست (سلول‌هایی که ساختارهای استخوانی فک را معدنی زدایی می‌کنند) را افزایش داده و به این ترتیب حرکت دندان‌ها را تسریع نماید. این درمان درد براکت را نیز کاهش می‌دهد.

در روش کورتیکوتومی (Corticotomy ) برش‌های کوچکی در استخوان پیرامون دندان ایجاد می‌شود تا سرعت حرکت دندان را افزایش دهد. اغلب این روش همراه با پیوند استخوان (پیوند استخوان معدنی زدایی شده برای برش‌ها) در تکنیکی به نام ارتودنسی استئوژنیک تسریع شده Accelerated Osteogenic Orthodontics انجام می‌شود. مشخص شده است این کار می‌تواند طول دوره درمان را تا یک سوم کاهش دهد.

میکرو استئوپرفوریشن (Micro osteoperforation) عملی مشابه کورتیکوتومی است با این تفاوت که ابزار مورد استفاده سوراخ‌های بسیار کوچک‌تری در استخوان اینجا می‌کنند. به این ترتیب تولید استئوکلاستها افزایش یافته و معدنی زدایی استخوان سخت پیرامون دندان و در نتیجه حرکت دندان افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از روشها وسیله ای به نام اکسل دنت است که با ایجاد لرزشهای کوچک باعث تسریع حرکت دندانها میشود.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی نامرئی

حفظ بهداشت دهان

هر چه بهتر بهداشت دهان را رعایت کنید، درمان ارتودنسی زودتر تمام می‌شود یا به عبارتی کمتر به تعویق می‌افتد. در صورتی که نتوانید به درستی از دندان‌ها و لثه مراقبت کنید، التهاب یا عفونت لثه اتفاق می‌افتد که در حرکت دندان‌ها اختلال ایجاد می‌نماید. همچنین در صورت پوسیدگی دندان، درمان به تعویق می‌افتد. از مصرف نوشابه و سایر نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید چرا که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند و کار را دشوارتر می‌کنند . حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید. می‌توانید برای آسان‌تر شدن مسواک زدن با براکت، از مسواک برقی استفاده کنید. در پژوهشی که اخیراً منتشر شد چنین نتیجه‌ گیری شد که مسواک برقی می‌تواند حرکت دندان‌ها را سریع تر کرده و طول دوره درمان ارتودنسی را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید : هزینه ارتودنسی

مراقبت از براکت ارتودنسی

یکی از نکات مهم برای کوتاه‌تر کردن درمان ارتودنسی، جلوگیری از ایجاد وقفه در طول درمان است. برای این منظور باید از براکت مراقبت کنید تا صدمه نبیند. هر بار که براکت صدمه دیده و عملکرد آن دچار مشکل شود درمان متوقف شده و حتی دندان‌ها ممکن است کمی بازگشت داشته باشند، تا زمانی که براکت تعمیر شده و دوباره به کار بیفتد. نکات زیر برای مراقبت از براکت اهمیت دارد:

غذا را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. خوراکی‌ها و غذاهای خام و سفت مانند هویج، سیب، کرفس و غیره ممکن است هنگام جویدن فشار زیادی بر براکت وارد کند بنابراین پیش از خوردن آنها به صورت خام، آنها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید.

غذاهای سفت یا چسبنده نخورید. این غذاها باعث صدمه دیدن براکت و دندان می‌شوند . از جمله این غذاها می‌توان به ذرت بو داده، آجیل، چیپس، شکلات کشی و تافی، کارامل و کوکی اشاره کرد.

یخ و اشیاء سخت نجوید. جویدن یخ یا مداد باعث صدمه دیدن براکت یا دندان‌ها می‌شود.

منبع : https://www.orthodentist.ir/

  انتشار : ۱ تیر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 9

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما